Úředníci za fronty u okének nemohou

Nový systém pro vyřizování občanských průkazů a cestovních dokladů je pomalý, velký nápor žadatelů navíc způsobuje jeho výpadky.

Co zvládly úřednice u okének dříve při tzv. nabírání žádostí o nové doklady (občanky nebo pasy) doslova za pár minut, jim s novým systémem trvá několikanásobně déle. U jednoho náběrového okénka tak nyní za hodinu nepřetržité práce zvládnou pouze čtyři, maximálně pět klientů. První dny v prvním týdnu nového roku se proto na úřadě v ulici Pionýrů tvořily nebývalé fronty a i při největší snaze nebylo v silách úředníků vyřídit žádosti všech žadatelů.

Na vině je hned několik skutečností. Nový systém je zdlouhavý, s klientem je třeba vyplnit přímo na místě a za jeho součinnosti on-line dotazník. Další novinkou, a pro občany často i komplikací, je nutnost vymyslet si, a hlavně si pro následné převzetí dokladu zapamatovat, čtyřmístné číslo (takzvaný PIN). Protože je dotazník on-line, při výpadku systému nastává další problém, respektive další a těžko předvídatelná a odhadnutelná časová prodleva. „Co nám dříve trvalo třeba dvě minuty, dnes i při největší snaze dokážeme za pět, ale někdy i za dvacet minut,“ vysvětluje vedoucí odboru Jaroslav Mareš. Do toho úředníci občanům trpělivě vysvětlují novinky týkající se elektronických občanek.

K vyřízení náboru žádostí o doklady slouží v Mostě tři pracoviště (stavebně upravené prostory s potřebným zařízením). „Jedno klasické, tedy stavebně upravené pracoviště stojí se vším všudy asi 1,5 milionu korun. Víme, že bychom jich potřebovali víc, ale stát nám na ně peníze nedá, přestože se jedná o službu vykonávanou v rámci státní správy,“ vysvětluje tajemnice magistrátu Mgr. Jaroslava Boudová. „Finance na další vybavení a stavební úpravy pro tuto službu z městského rozpočtu v současné nepříznivé ekonomické situaci rozhodně uvolnit nemůžeme,“ doplňuje primátor Ing. Vlastimil Vozka. Ve snaze vyjít klientům co nejvíce vstříc připravují úředníci jedno další – alespoň mobilní pracoviště.

Stav ještě zkomplikoval nebývalý zájem o nové doklady. Ten byl způsobený dvoutýdenním výpadkem činnosti na konci roku, kdy se zařízení připravovala na nový systém a nemohly se proto nabírat žádosti. Reálným předpokladem proto je, že se tento velký nápor klientů postupně sníží. Zdlouhavý způsob vyřizování ale s největší pravděpodobností zůstane.

Magistrátní úředníci proto radí občanům, aby více využívali elektronický objednávkový systém na internetových stránkách města Mostu. Ten klientům umožní objednat se předem na konkrétní den a hodinu. Žádost člověka předem objednaného přes elektronickou službu je pak přednostně vyřízena. Občané mohou také více využívat úředních hodin i v úterý a ve čtvrtek.

Problémy nenastaly jen v Mostě, obdobně jsou na tom i na jiných úřadech po celé republice.

http://listy.mesto-most.cz