Právě se nacházíte:

Lotus 33 - legenda roku 1965

O víkendu 12. až 14. května se v Mostě představí historická závodní vozidla, mezi nimi i monoposty formule 1 z let 1961 až 1965. Vrcholem tohoto období „dětské formule“ byl rok 1965. Tak jako v posledních letech vozy Mercedes tehdy dominoval jediný vůz - Lotus 33.  

Tehdejší technické předpisy byly velmi jednoduché, neboť stanovovaly jen zdvihový objem motoru v rozmezí 1300 až 1500 cm3 bez přeplňování a k tomu pouze minimální hmotnost monopostu 450 kg. Lehké, snadno ovladatelné monoposty brzy překonaly traťové rekordy dosažené s předešlými vozy s motory 2,5 l.

Na triumfálním tažení Lotusu 33 v sezoně 1965 měl rozhodující podíl jeho jezdec Jim Clark. Do mistrovství světa bylo zařazeno deset velkých cen. Clark startoval jen v devíti a šest jich vyhrál - pět s Lotusem 33 a jednu se starším modelem 25. Velkou cenu Monaca Clark musel vynechat, protože v té době startoval v závodě 500 mil v Indianapolisu. Také tam s vozem Lotus-Ford zvítězil - jako první s monopostem s motorem vzadu. Clark během sezony 1965 navíc vyhrál i dva nemistrovské závody formule 1, pět závodů Tasmánského mistrovství (u protinožců získal i titul) a pět závodů formule 2.

Lotus 33 se představil už v roce 1964 jako další vývojový stupeň revolučního modelu 25, s nímž Jim Clark získal titul mistra světa v roce 1963. Lotus 33 podle ideových návrhů Colina Chapmana zkonstruoval Len Terry. Vůz měl stejnou samonosnou skořepinovou konstrukci (monokok) z hliníkové slitiny. Došlo ale ke změnám vyvolaným použitím širších pneumatik na 13“ kolech, která byla poprvé vyrobena z lehké slitiny. Novinkou bylo i použití pětirychlostní převodovky ZF. Štíhlou karoserii ve tvaru doutníku navrhl Frank Costin především s ohledem na minimální aerodynamický odpor.

Stejně jako většinu účastníků mistrovství světa sezony 1965 i Lotus 33 poháněl motor V8 Coventry-Climax. Clark jako jediný používal experimentální verzi Mk.IV se 4 ventily na válec. Motor měl nepřímé vstřikování paliva Lucas a tranzistorové zapalování stejné značky. Dosahoval největší výkon 213 k při otáčkách 10 500/min. Dvouventilová krátkozdvihová varianta tohoto motoru měla 203 k při 9750/min a Clark s ní vyhrál dvě velké ceny po potížích se čtyřventilovou v tréninku. Druhý jezdec Teamu Lotus Mike Spence skončil v mistrovství světa osmý a na jaře s Lotuse 33 vyhrál nemistrovský Závod mistrů na okruhu Brands Hatch.

http://www.autodrom-most.cz